Ørgaard foto

For publikum

 

Du kan opleve HMS’ baneløb på en række forskellige baner:

  • Historisk baneløb afholdes i Danmark på FDM Jyllandsringen, Ring Djursland og Padborg Park.
  • HMS besøger jævnligt på de krævende baner Ring Knutstorp og Sturup Raceway i Skåne.
  • Enkelte af vores medlemmer deltager i løb i det øvrige Europa, blandet andet på Nürburgring, Hockenheim, Spa og Silverstone.
  • HMS er også medarrangør af gadeløbet i København – Copenhagen Historic Grand Prix.
  • Deltagerne i baneløb kører om DASU Mesterskabet Danish Masters og om HMS’ Divisionsmesterskab.

HMS afvikler normalt en træningsdag inden sæsonen starter.

I historisk motorsport er bilerne opdelt i to grupper:

 

De historiske klasser

I de historie klasser er bilerne senest produceret d. 31/12-1990. Bilerne er opbygget efter historisk reglement og svarer til biler, som de blev bygget og anvendt i motorsporten i sin tid. Der må altså ikke anvendes nogen form for moderne teknik for at forbedre bilerne.

Der udstedes en historisk vognbog på bilen for at dokumentere, at den er opbygget lovligt i henhold til historisk reglement.

De historiske klasser er opdelt efter årgange.

 

Youngtimer klassen

I Youngtimer klasserne er bilerne produceret op til 2002. Hensigten med Youngtimer klassen er at give en mulighed for at dyrke motorsport på en mindre forpligtende måde, end det er gældende for de historiske klasser. Reglementet indeholder få begrænsninger af, hvilke ændringer man må lave på bilerne. Begrænsningerne er alene indført af hensyn til sikkerheden og ønsket om at begrænse omkostningerne. Desuden er det hensigten, at bilernes identitet bevares.

I Youngtimer opdeles bilerne i divisioner i forhold til vægt/effekt forholdet (bilens vægt divideret med motorens effekt).

De historiske klasser i Danish Masters er opdelt efter årgange og motorstørrelser. Hver klasse er yderligere opdelt i divisioner. Vejledning til de enkelte klasser med information om divisioner, regler m.m. findes på DASU's egen hjemmeside.

FDM Sjællandsringen

FDM Jyllandsringen

Ring Djursland

Padborg Park

Ring Knutstorp (S)

CPH Historic Grand Prix

Sturup Raceway (S)

Mesterskabsstilling bane

Flagregler

HILL CLIMB OG SPRINT

I Hill Climb kører bilerne om den hurtigste tid over en fastlagt, helst snoet strækning op ad bakke.

Hill Climb er en af de ældste grene af motorsporten og er stadig meget populær overalt i Europa, med mange permanente anlæg i Sydeuropa og England. De mest kendte er Prescott og Shelsley Walsh i England, hvor sidstnævnte er fra 1905, måler 914 m og har et berygtet s-sving undervejs.

I Hill Climb starter deltagerne enkeltvis og har banestrækningen for sig selv. Det er meget velegnet for nybegyndere og kørere, som ønsker at skåne deres biler.

Det mest kendte Hill Climb i Danmark er Munkebjerg Hill Climb, der blev afviklet første gang i 1997. Løbet er på 1750 m og afvikles på den stejle og snoede skovvej fra bunden af Vejle Fjord og op til Munkebjerg Hotel.

HMS afvikler et årligt Hill Climb mesterskab, som afvikles på afspærrede veje over hele landet med 6-7 afdelinger.
HMS afholder normalt en kursusdag på et køreteknisk anlæg inden sæsonen starter, så nybegynder kan få licens til at deltage i den kommende sæsons løb.

Lindum Skov Hill Climb

Ryegaard Hill Climb

Sjællands Hill Climb

Lind Hill Climb

Munkebjerg Sprint og Hill Climb

Dansand Classic Silkeborg

Nim Hill Climb

Mesterskabsstilling Hill Climb

Flagregler

Bliv Medlem af HMS //
Historisk Motor Sport

Vi er en broget skare med det til fælles, at vi sætter stor pris på klassiske racerbiler, og vi elsker at sætte dem i stand, køre hurtigt i dem, og ikke mindst: at tale om dem.

Bliv medlem

For publikum

 

Du kan opleve HMS’ baneløb på en række forskellige baner:

  • Historisk baneløb afholdes i Danmark på FDM Jyllandsringen, Ring Djursland og Padborg Park.
  • HMS besøger jævnligt på de krævende baner Ring Knutstorp og Sturup Raceway i Skåne.
  • Enkelte af vores medlemmer deltager i løb i det øvrige Europa, blandet andet på Nürburgring, Hockenheim, Spa og Silverstone.
  • HMS er også medarrangør af gadeløbet i København – Copenhagen Historic Grand Prix.
  • Deltagerne i baneløb kører om DASU Mesterskabet Danish Masters og om HMS’ Divisionsmesterskab.

HMS afvikler normalt en træningsdag inden sæsonen starter.

I historisk motorsport er bilerne opdelt i to grupper:

 

De historiske klasser

I de historie klasser er bilerne senest produceret d. 31/12-1990. Bilerne er opbygget efter historisk reglement og svarer til biler, som de blev bygget og anvendt i motorsporten i sin tid. Der må altså ikke anvendes nogen form for moderne teknik for at forbedre bilerne.

Der udstedes en historisk vognbog på bilen for at dokumentere, at den er opbygget lovligt i henhold til historisk reglement.

De historiske klasser er opdelt efter årgange.

 

Youngtimer klassen

I Youngtimer klasserne er bilerne produceret op til 2002. Hensigten med Youngtimer klassen er at give en mulighed for at dyrke motorsport på en mindre forpligtende måde, end det er gældende for de historiske klasser. Reglementet indeholder få begrænsninger af, hvilke ændringer man må lave på bilerne. Begrænsningerne er alene indført af hensyn til sikkerheden og ønsket om at begrænse omkostningerne. Desuden er det hensigten, at bilernes identitet bevares.

I Youngtimer opdeles bilerne i divisioner i forhold til vægt/effekt forholdet (bilens vægt divideret med motorens effekt).

De historiske klasser i Danish Masters er opdelt efter årgange og motorstørrelser. Hver klasse er yderligere opdelt i divisioner. Vejledning til de enkelte klasser med information om divisioner, regler m.m. findes på DASU's egen hjemmeside.