Peter Elling-Jordt

Reglementerne for Hill Climb

 

Biler til Hill Climb må ikke være nyere end 31/12-1990. Den enkelte bil kan være produceret efter 1991, men modellen skal være introduceret og i produktion inden 1991.

Deltagerne opdeles i 2 hovedgrupper:

  • Historiske klasser
  • Vægt / effekt klasser

 

Inden for hver af de to grupper opdeles bilerne igen i:

  • A-biler, som er biler uden modificering, og i realiteten er standardbiler uden forbedring.
  • B-biler, som er biler, der i mere eller mindre grad er modificeret gennem tuning af motor, undervogn m.v.

 

Relevante reglementer er DASU’s reglement 3 for Rally og Rallysportens Cirkulærer.

Se DASU's reglement

 

For Hill Climb har DASU udgivet et reglement.

Se DASU's reglement

 

Derudover har HMS et mesterskabsreglement, der ligeledes skal overholdes for løb og afvikles af HMS.

Se mesterskabsreglement

 

Licenskrav

For at deltage i Hill Climb skal føreren være i besiddelse af en licens, der er udstedt af DASU.

I Hill Climb er der krav om rallylicens af typen R3, der kan udstedes, når man har gennemført et Klubrally Kursus.

HMS afholder normalt en kursusdag inden sæsonen starter, hvor nye deltagere kan få en grundig indføring i regler og bestemmelser for Hill Climb og for de biler, der kan anvendes.

Kurset omfatter også praktisk kørsel og øvelse på køreteknisk anlæg, så teorien kan afprøves på asfalten.

Licenstype R2, R1 og B-licens (banelicens) kan også anvendes til Hill Climb.

 

Vognbøger

Biler, der deltager i organiseret motorsport, skal have en vognbog. Det er et teknisk dokument, som indeholder forskellige oplysninger om bilen, og hvilken klasse eller klasser den tilhører.

Der er en række forskellige vognbøger, som er mere eller mindre omfattende. Vognbøgerne udstedes af DASU og købes på deres webshop.

For biler i historiske klasser er der 3 forskellige typer vognbøger:

  • National vognbog, der alene kan anvendes til løb i Danmark.
  • National HTP, er en vognbog med mere omfattende beskrivelse af bilen, og den kan også anvendes ved løb i Sverige og Norge.
  • International HTP, udstedes af FIA og den anvendes til deltagelse i alle europæiske lande.

I reglement 9 på www.dasu.dk er der en udførlig beskrivelse af historiske vognbøger.

For biler i vægt/effekt klasser kan man nøjes med en ”National vognbog til rally”, der er mindre omfattende end for de historiske biler.

 

Homologeringsattester

Sammen med en historisk vognbog skal der være en homologeringsattest på bilen. Attesten er fabrikkens beskrivelse af bilens opbygning.

Hvis ikke andet er nævnt i reglementet for den klasse, som bilen skal deltage i, skal bilen overholde de specifikationer, som fremgår af homologeringsattesten.

Nogle fabrikker, som har været særlige aktive i motorsport, har sørget for at få mange konkurrenceforbedrende komponenter med i homologeringsattesten.

En homologeringsattest købes hos DASU på deres webshop.

Inden du køber din homologeringsattest og især i forbindelse med opbygning af en bil, er det en god idé at finde og læse den pågældende homologeringsattest. Du kan finde og downloade en gratis kopi på FIA’s hjemmeside.

 

Sikkerhedskrav

Kravene til sikkerhed for bil og fører fremgår af Rallysportens cirkulære 18. Overordnet er der følgende krav:

A-klasser:

Biler i A-klasser er hovedsageligt standardbiler, som vi ser dem på landevejen.

Du kan tage din klassiske bil, som ikke på nogen måde er modificeret, og deltage i et Hill Climb.

Du skal selv have en godkendt styrthjelm og i bilen skal der være en advarselstrekant, en håndslukker, en nødhjælpspakke og en sikkerhedsselekniv.

Det er en rigtig god idé at montere en sikkerhedsbøjle eller bur i bilen, men det er ikke et krav.

 

B-klasser:

Der er samme krav som til biler i A-klasser, og derudover skal bilen være forsynet med sikkerhedsbøjle eller bur, og der skal monteres godkendte sikkerhedsseler og racersæde i bilen.

Udover styrthjelm skal du også have godkendt køredragt.

De nøjagtige krav til sikkerhed fremgår af Rallysportens Cirkulære 18.