Peter Elling-Jordt
Flaget vises ved startstregen.
Når starteren har sænket sin venstre hånd skal startsignalet gives kort tid efter. Startordre anses for givet, når flaget påbegynder en opadgående
bevægelse. Startflaget holdes løftet indtil hele feltet har passeret.
Gælder kun for asfalt:
Når bilerne er opstillet på de respektive startpladser viser starteren ”30 sekunder” og derefter ”15 sekunder.
Flaget vises ved målstregen.
Flaget vises bevægeligt og fortæller kørerne, at løbet er indstillet.
Hvis et heat stoppes med rødt flag og en kører anses at være årsag til standsningen, kan køreren udelukkes fra at deltage i en eventuel omstart af heatet.
Flaget vises ved startstregen/målstregen. Delt diagonalt i en sort og hvid halvdel.
Flaget vises ubevægeligt sammen med en nummertavle.
Flaget er en advarsel til køreren med det pågældende nummer, om at hans kørsel er usportslig. Vises flaget tre gange til samme kører i heat, straffes med udelukkelse.
Gælder kun asfalt:
Flaget vises ved startstregen/målstregen. Hvidt med et sort kryds.
Flaget vises ubevægeligt sammen med en nummertavle.
Flaget/tavlen er besked om at køreren har fået én eller flere strafbaner. Flaget/tavlen bliver vist til køreren med det pågældende nummer indtil strafbanen/-erne er udført korrekt.
Vises flaget/tavlen tre gange til samme kører i heat, straffes med udelukkelse.
Flaget vises ved startstregen/målstregen.
Flaget vises sammen med en tavle og fortæller køreren med det pågældende nummer, at han skal køre til i pit senest to omgange efter meddelelsen.
Hvis flages bruges til udelukkelse fra heat, skal køreren straks efter heatets afslutning henvende sig dommerne.
Gælder kun asfalt:
Stop and go-skilt vises sammen med sort flag og nummertavle.
Flaget vises ved startstregen/målstregen sammen med en nummertavle.
Flaget fortæller køreren med det pågældende nummer, at hans bil har en mekanisk defekt. Køreren skal køre til pit første gang han når denne. Vises det sammen med målflag, beholdes placering og opnåede point.
Gælder kun for asfalt:
Kan fejlen udbedres i pit, kan føreren fortsætte kørslen.
Gult flag betyder fare, nedsæt hastigheden.
Man må som deltager ikke sætte sin hurtigste omgangstid i tidstagningen, hvis man gennemkører gul flagzone.
Gælder kun for asfalt:
Et bevægeligt gult flag: Nedsæt hastigheden, overhaling forbudt indtil en flagpost med grønt flag er passeret, vær parat til at ændre bane. Der er en fare udenfor eller delvist på banen.
Flaget betyder nedsat friktion.
Flaget vises ubevægeligt for, at det ikke skal kunne forveksles med gult flag.
Flaget benyttes til at fortælle kørerne at friktionen på banelegemet er nedsat i området hvor flaget bliver vist. Flaget benyttes mest ved oliespild på banen, men det kan også benyttes til at advare kørerne om at der er vandpytter på banen der er store nok til at forårsage akvaplaning, eller for at advare kørerne om en lokal regnbyge, når de kører fra tør bane ind på et vådt baneafsnit. I sidste tilfældet skal ud over flaget vises en hånd der peger mod himlen.
Dette flag skal vises i fire omgange eller indtil baneoverfladen vender tilbage til normal tilstand.
Flaget betyder, at banen er klar.
Gælder kun for asfalt:
Flaget anvendes i følgende tilfælde:
• Ved ophør at en flagzone, hvor der bliver vist gult flag,
• Ved at afløse det gule flag så snart banen er ryddet.
• Flaget kan også anvendes ved start på opvarmningsomgang eller ved start på træning, men kun efter ordre fra løbslederen.
Flaget vises kun bevægeligt.
Flaget betyder, at der er en langsomt kørende bil på banen.
Flaget betyder, at en eller flere hurtigere biler er ved at overhale.
Under træning/warmup/tidtagning:
Et flag vises bevægeligt som betyder, at køreren er ved at blive overhalet af en hurtigere bil. Giv plads for overhaling.
Under heat:
Et flag kan vises bevægeligt som betyder, at man øjeblikkelig skal give plads for overhaling.
Flagposterne skal bemærke, at under heat skal flaget kun vises til kørere, der er ved at blive overhalet med én eller flere omgange.
Gælder kun for asfalt:
Under træning/warm-up/tidtagning og heat:
Et flag vises til kørere, der kører ud på banen fra pitten, hvis køreren kommer ud på banen midt i ”trafikken”.
Vi er en broget skare med det til fælles, at vi sætter stor pris på klassiske racerbiler, og vi elsker at sætte dem i stand, køre hurtigt i dem, og ikke mindst: at tale om dem.