Peter Elling-Jordt
I de historiske klasser er bilerne opbygget efter samme regler, som var gældende på tidspunktet for bilens oprindelse. Du kan altså ikke modificere motor, gearkasse eller undervogn med moderne teknik. Vi taler om, at bilen er tidstypisk. Det, som var lovligt i ”gamle dage” er også lovligt i dag – og absolut ikke mere end det.
For at sikre den historiske oprindelse på bilerne er der en række reglementer og bestemmelser, som skal overholdes.
I DASU er Historisk Udvalg ansvarlig for den tekniske side af historisk motorsport, og på DASU’s hjemmeside findes alle oplysninger, som vedrører tekniske krav generelt og mere specifikt de regler, der findes for de enkelte klasser.
Historisk Udvalg har bl.a. udgivet følgende tekniske dokumenter:
A-biler må maksimalt modificeres efter det historiske reglement 9.5 Gruppe 1+. B-biler skal overholde samme krav, som er gældende for historiske banebiler (se under Banesport).
Når bilen så er bygget og klar til race, skal der udstedes en vognbog på den. Vognbogen er en beskrivelse af bilen i tekst og billeder og dokumenterer, at bilen er opbygget efter de regler, som nu engang findes. Vognbogen udstedes af DASU, som gennem de dygtigste teknikere har sagt god for bilen og dens opbygning.
De historiske klasser er opdelt i følgende grupper:
A-klasser 2025 |
Beskrivelse | Vognbog | Sikkerheds- udstyr | Max.gns. hastighed |
1 | Op til 31/12 1976 Alle ccm |
Historisk | Nej | 80 km/t |
2 | Fra 1/1 1977 op til 31/12 1995 Alle ccm |
Historisk | Nej | 80 m/t |
B-klasser 2025 |
Beskrivelse | Vognbog | Sikkerheds- udstyr |
Max.gns. hastighed |
6 | Op til 31/12 1995 0-1300 ccm |
Historisk | Ja | 120 km/t |
7 | Op til 31/12 1995 Over 1300 ccm |
Historisk | Ja | 120 km/t |
Klik ind og se samlet oversigt over HMS Hill Climb Klasseopdeling 2025 (pdf)
Vi er en broget skare med det til fælles, at vi sætter stor pris på klassiske racerbiler, og vi elsker at sætte dem i stand, køre hurtigt i dem, og ikke mindst: at tale om dem.