Peter Elling-Jordt

Reglementerne for banesport

 

For at sikre den historiske oprindelse på bilerne, er der en række reglementer og bestemmelser, som skal overholdes.

I DASU er Historisk Udvalg ansvarlig for den tekniske side af historiske motorsport, og på DASU’s hjemmeside findes alle oplysninger, som vedrører tekniske krav generelt og mere specifikt de regler, der findes for de enkelte klasser.

Der er også en god vejledning i, hvordan opbygning af en bil til historisk motorsport skal ske.

Historisk Udvalg har bl.a. udgivet følgende tekniske dokumenter:

  • Reglement 9, som er det overordnede reglement for historisk motorsport i Danmark
  • Sportslige reglementer for de historiske klasser og Youngtimer
  • Vejledning til opbygning af historisk bil til baneløb, opdelt i de forskellige klasser
  • Beskrivelse af historiske vognbøger
  • Oversigt over homologeringer af biler til historisk motorsport

Se reglement 9 her

 

Licenskrav

For at deltage i baneløb skal føreren være i besiddelse af en licens (B-licens), der er udstedt af DASU.

Til baneløb kan der udstedes licens, når ansøgeren har gennemgået og bestået licenskursus med afsluttende teoretisk og praktisk prøve.

Der afholdes af forskellige udbydere licenskurser gennem hele sæsonen.

 

Vognbøger

Biler, der deltager i organiseret motorsport, skal have en vognbog. Det er et teknisk dokument som indeholder forskellige oplysninger om bilen, og hvilken klasse eller klasser den tilhører.

Vognbognen udstedes af DASU og købes på deres webshop

 

Der er en række forskellige vognbøger, som er mere eller mindre omfattende.

For biler i historiske klasser er der 3 forskellige typer vognbøger:

  • National vognbog, der alene kan anvendes til løb i Danmark.
  • National HTP, er en vognbog med mere omfattende beskrivelse af bilen, og den kan også anvendes ved løb i Sverige og Norge.
  • International HTP, udstedes af FIA og den anvendes til deltagelse i alle europæiske lande.

I reglement 9 på www.dasu.dk er der en udførlig beskrivelse af historiske vognbøger.

For biler i Klassisk TC/GT og Youngtimer, er det en meget enkelt vognbog med få informationer om bil og ejer.

 

Homologeringsattester

Sammen med en historisk vognbog skal der være en homologeringsattest på bilen. Attesten er fabrikkens beskrivelse af bilens opbygning.

Hvis ikke andet er nævnt i reglementet for den klasse som bilen skal deltage i, skal bilen overholde de specifikationer, som fremgår af homologeringsattesten.

Nogle fabrikker, som har været særlige aktive i motorsport, har sørget for at få mange konkurrenceforbedrende komponenter med i homologeringsattesten.

Homologeringsattesten købes ved DASU på deres webshop

Forinden købet og især i forbindelse med opbygning af en bil, er det en god idé at finde og læse den pågældende homologeringsattest, der som kopi kan kan hentes gratis på FIA's hjemmeside.