HOMOLOGERINGSATTEST NR.
1081
MOTOR
Volvo B18 motor boret op til maksimum kubik for divisionen, nemlig 2.000 ccm. Motoren er udstyret med dobbelt Weber kaburatorer og banan manifold, som man brugte i datidens Gruppe 3 Volvo 544'ere.
TRANSMISSION
Close-ratio synkroniseret Volvo gearkasse.
4-trins gearkasse. Vigtigst er den lange tilbagetrukne gearstang, som er kendetegnende for 544'eren.
OPBYGNING (karosseri, undervogn, bremser)
Bilen - også kaldet "Volle" - er opbygget som en '65 544.
Standard stålskærme, motorhjelm og bagklap, dog uden de tunge originale hængsler.
Bilen er opbygget med skivebremser foran og med en kraftig krængningsstabilisator foran.
DÆK
Er udrustet med de tidstypiske CR 65 Dunlop Racing dæk - den samme type bruges både til tørvejr og regnvejr.
MÅL OG VÆGT
Bilen vejer i sig selv 940 kg, hvor den homolegerede vægt er på 875 kg. Styrtburet er bidragende til denne overvægt.
PRÆSTATION
Som bilen er gearet i gearkassen og bagtøjet med fokus på de korte danske baner, har den en topfart på 175 km/t ved 7.500 rpm.
BILENS HISTORIE (i motorsport)
Bilen har deltaget i danske væddeløb siden starten af 00'erne. Samme bil er blevet kørt rundt på banerne af tre generationer fra samme familie. Den er på den måde en sand "familiebil".
OM KØREREREN
Frederik havde sin debut med "Volle" i 2017 og har deltaget i alle DM-løb siden. Udover at køre bilen, skruer han også selv i bilen sammen med sin far.
RESULTATER
DM 3. plads og DM 2. plads, samt 2 x 2. plads for Division 3 i 65-klassen. Senest 1. plads for Division 3 i 65-klassen i 2022.
EVT. HÆDER (kører og /eller bilen)
Frederik blev tildelt DASU's "Årets historiske kører 2021" for sine kørerevner, resultater på banen og sin færden udenfor banen i historiske motorsport.
+INFO
FOTO
Ring Knutstorp 2022: Sidsel Reitz Krarup