HMS Vejsport

HMS Vejsport (Hillclimb-Sprint-Klubrally-Klubrally Light)

 

Hvem kan deltage?

Foreningen Historisk Motor Sport, Danmark, HMS, arrangerer hillclimbs, kurser, træningsdage og baneløb for historiske biler.

Hillclimb er et sted at starte. Her kan du deltage uden andre forudsætninger end et grundigt kursus vi tilbyder flere gange om året, teoretisk og praktisk. Og, nå ja, en bil der er ældre end 31/12-1986.

Til Hillclimb stævner mødes debutanter og garvede racerkørere med en fælles passion for historiske køretøjer, teknikken, køreegenskaberne eller manglen på samme, og tidens design. Det ville være usandt at påstå at vi ikke også mødes for at konkurrere. Men vi passer på vores køretøjer og på hinanden så godt vi kan.

Har du en standardbil, altså en bil der i det væsentlige fremstår som da den forlod fabrikken i sin tid, så er vejen til at sidde bag rattet ved dit første hillclimb ikke lang. Er din bil bygget om i tidens løb, så må du studere de tekniske reglementer og finde vejen frem med god hjælp fra klubkammerater og eksperter. De er allevegne .. Hvis du har lyst til at prøve det, så kontakt HMS-hillclimb gruppe og få en snak om hvad der helt præcist skal til i dit tilfælde, med den bil du har.

Hillclimb/Sprint, hvad er det ?

Hænderne hviler på rattet med et fast greb. Alligevel dirrer de. Blikket er rettet gennem vindspejlet henover motorhjelm og forskærme og ud ad det lille stykke vej man kan se inden den svinger op til højre gennem skover. Adrenalinen får hele kroppen til at sitre mens man venter på startsignalet. Gaspedalen får nogle blip; helt overflødigt, for man ved at motoren er gennemvarm og justeret og indstillet så godt som noget menneske formår. Men, det beroliger lidt at mærke at motoren gerne vil. Gearkassen er i første gear, og den let rystende venstre fod holder koblingspedalen i bund.

Så kommer startsignalet, ned med højre fod og op med venstre. Det gælder om at undgå at hjulene spinder; det taber man bare fart ved. På den anden side skal den også trække alt det den formår. Det er en balance som skal holdes, selv om kroppen dirrer og det er svært at holde hovedet koldt. Op i andet gear lige på det rigtige tidspunkt, så accelerationen fortsætter op gennem svinget uden at tabe fodfæstet.

Det er også en balance man skal finde.

Efter jernbaneviadukten kommer så svingene venstre, højre bløde kurver, skarpe kurver. Hele tiden opad, og hele tiden skal der findes det rigtige gear, det rigtige omdrejningstal på motoren og den rigtige linie gennem svingene. Ved for lavt gear er der masser af trækkraft men for lav hastighed. Ved for højt gear taber motoren helt pusten, og man må ned i et lavere gear og har tabt afgørende brøkdele af sekunder. Flere steder balancerer man på grænsen af hvad dækkene formår. Slipper de grebet taber man i bedste fald farten, i værste fald ryger man ud mellem træerne eller ind i en halmballe. Sådan en 600 kg halmballe er hård at køre ind i, og man får let bilen modificeret mere end man synes om.

ind til en lille sidedisciplin i motorsport, så det er ganske passende at det i Danmark er den historiske motorsport der har taget den form for motorsport op. Det begyndte for godt 15 år siden med at Historisk Motorsport Danmark fandt en lille vej på Sjælland som man fi

Til sidst et langt træk stejlt op gennem en venstrekurve og man er forbi mållinien. Puuh! Hver gang føler man en lettelse og en spænding. Hvordan gik det Er der kikset noget undervejs ved man det godt, men hvor meget kostede det Er det gået helt efter bogen håber man på en tid der lægger afstand til de andre. Det afsløres når man har stillet bilen og er kommet hen til tidtagertavlen. Der ser man sort på hvidt at man nok alligevel ikke er så meget verdensmester som man et kort, lykkeligt øjeblik troede.

Hillclimb har en lang historie bag sig. I bilernes barndom var det på den måde fabrikkerne kunne vise hvad deres køretøjer formåede, og der udviklede sig allerede omkring Første Verdenskrig en tradition for internationale bakkeløb. De mest dramatiske fandt sted i Alperne hvor de berømte pasveje blev afspærret så giganterne kunne slås. I løbet af tyverne og trediverne opstod der internationale mesterskaber, og de store fabrikker byggede biler specielt til Hillclimb, hvor tidens store stjerner kunne brillere.

Dengang drog publikum i store skarer til de berømte bakker, og Hillclimb havde status på linie med Grand Prix, datidens Formel 1. Efter Anden Verdenskrig er Hillclimb svundet k lov at spærre af.

Det var ikke nogen voldsom lang eller stejl bakke, men deltagerne havde det sjovt og det er det afgørende. Siden har det udviklet sig til en mesterskabsserie på 6 løb fordelt på Sjælland, Jylland og Fyn. Der er flere stejle bakker her i landet end de fleste tror, men der er ingen tvivl om at Munkebjerg er kongen. Både nordmænd og svenskere er begejstrede og må indrømme at bakken op fra Vejle Fjord til Munkebjerg Hotel er en udfordring.

Når kørerne møder op til Munkebjerg bakkeløbet har de allerede kørt ved Frijsenborg, i Ganløse og på Bornholm, og der mangler løbene ved Gjern og på Fyn. Vi er med andre ord midt i mesterskabsserien. Man begynder at ane hvem favoritterne er, men meget kan endnu ændre sig. Der bliver spænding om placeringerne. Når det er sagt skal man ikke glemme at det for deltagerne først og fremmest er sjovt at se hvor meget deres klassiske bil kan præstere. På landevejen lægger den øvrige trafik og færdselsreglerne en naturlig dæmper på udfoldelserne. Her på bakken kan man få lov at prøve kræfter med sine egne evner, med bilen og med vejen. Det er underholdningen af højeste klasse.

Niels Jonassen

 

Hillclimb/Sprint/klubrally klasserne

 Hillclimb/Sprint klasser 2017

Klasser for biler med historisk national eller international vognbog. 
Periode A-J , til og med 31/12-1990

Tekniske specifikationer i henhold til Reglement 9
Seriefremstillede, ikke-modificerede T og GT samt førkrigsbiler

A klasser jf. Regler for Hillclimb
1 A periode A,B.C,D samt E optil 31/12-55 alle ccm
2 A periode E,F fra 1/1-56 til 31/12-65 alle ccm
3 A periode G,H fra 1/1-66 til 31/12-76 alle ccm
4 A periode H,I,J fra 1/1-77 til 31/12-90 alle ccm


Competition, Modificerede CT,GTS og GTP
B klasser jf. Regler for hillclimb

5 B periode E-J fra 1/1-56 til 31/12-90  0-1000 ccm
6 B periode E-J fra 1/1-56 til 31/12-90  1000-1300 ccm

7 B periode H,E,J fra 1/1-72 til 31/12-90  over 1600 ccm


Klasser for biler med rally vognbog. Vægt/effekt klasser. 
Årgang op til 31/12-90

Bilens alder bestemmes af dens tekniske specifikationer. Ikke af første registreringsdato. 

Ikke- modificerede biler 
A klasser 
Tekniske specifikationer i henhold til reglement for hillclimb, manøvre- og specialprøver

8 A vægt/effekt over 12,0 kg/hk
9 A vægt/effekt mellem 12,0-8,00 kg/hk
10 A vægt/effekt mellem 8,0 -6,0 kg/hk

Competition, Modificerede biler
B klasser
Tekniske specifikationer i henhold til reglement for hillclimb, manøvre- og specialprøver 

11 B vægt/effect over 6 kg/hk 
12 B vægt/effekt 6 kg/hk og derunder.

 Hvis du vi vide mere, så kontakt:

HMS hillclimb gruppens formand
Søren Duun


Mail@Laptime.dk
+45 21746866

 

Der er i øjeblikket intet indhold klassificeret med denne term.

Abonnér på RSS - HMS Vejsport