Formandens klumme

 Formandens meddelelser og tanker.



2017






 

 

 



Den 22. og 23. april blev første afdeling af Danish Masters 2017 afviklet for 65-klassen og 71- klassen 0 til 1300 ccm.

Det blev en god weekend for de historiske kørere i de 2 klasser. Placering i depotet, licens- og teknisk kontrol, førermøde og afvikling af heat fungerede fint. Der blev vist fair kørsel i alle heat. Ønsket om fair kørsel blev understreget lørdag morgen ved et møde inden der blev kørt på banen. Kørsel på banen blev evalueret flere gange i løbet af weekenden, og der var vist ikke anledning til større diskussioner.

Der blev vist spændende kørsel flere steder i feltet..Det er vel ikke helt uretfærdigt at nævne Verner Nielsen og Claus Bjerglund Andersen, som byttede plads flere gange forrest i feltet. Flemming Hansen gjorde det som sædvanligt super godt i sin Imp. Det gælder i øvrigt alle, der deltog på FDM-Jyllandsringen. De var alle med til at gøre det seværdigt.

Klassens sidste heat søndag var det første heat, der blev vist i TV2 Sports transmission af weekendens DTC-løb, og det var fin PR for historiske billøb.

Forudsætninger for en god weekend var til stede. Derfor er det også ærgerligt, at der ikke var flere kørere, der havde tilmeldt sig.

Kørerne har tilkendegivet, at der ønskes fire løb i mesterskabsserien. Der bliver brugt ganske megen tid på planlægning af de enkelte afdelinger, og den bedste måde kørerne kan anerkende indsatsen, er ved at tilmelde sig og gerne i god tid. Der er mulighed for at melde fra, og anmeldelsesgebyret trækkes først ved anmeldelsesperiodens udløb.

Den 6. og 7. maj køres en afdeling af Danish Masters for alle historiske klasser og Youngtimer på FDM-Jyllandsringen. Jeg vil opfordre til, at alle historiske kørere og Youngtimere slutter op om arrangementet.

De sidste år er en afdeling af Danish Masters afviklet på FDM-Jyllandsringen i maj måned. Stævnet arrangeres af FDM DTC-Motorsport, AAS og HMS i fællesskab. For at alle parter også fremover synes, at det er en god ide at bruge tid på et sådant arrangement, må der også være et tilstrækkeligt antal deltagere.

Der var sidste år nogle praktiske ting, der ikke fungerede optimalt. Det er nævnt, og det er forventningen, at det er rettet til løbet i 2017.

Jeg vil endnu en gang opfordre til at kørerne melder sig til løbet den 6. og 7. maj og de resterende afdelinger af Danish Masters i 2017.

Med venlig hilsen

Mogens Høj

 








 


 







 

 

 


 


 





















Status efter den første aktive måned af 2013 sæsonen

Hej alle HMS’ere.

Hermed en status efter den første aktive måned af 2013 sæsonen, som har været meget travl og  alt i alt vil jeg
konkludere at vi er kommet godt i gang.

Vi har i forhold til 2012 en tilgang af medlemmer, heraf 37 nye medlemmer som ikke før har været i HMS.
Rigtigt velkommen i klubben til Jer.


Der er sammensat en kalender som afspejler stor aktivitet og mange tilbud til vores medlemmer, både på bane
og på vejen. For at få det hele til at hænge sammen, er der er indgået tæt samarbejde med andre klubber.
Af nye tiltag indenfor vejsporten er HMS i 2013 med til at afvikle en afdeling af DM i Historisk Rally for
Appendiks K biler og et Historisk Regularity Rally efter samme opskrift, som Historisk Rally Monte Carlo afvikles.

Vi kan glæde os over, at det efterhånden traditionsrige HMS HillClimb kursus blev gennemført med rekorddeltagelse
og vi fik startet et nyt koncept, hvor de nye kørere får støtte i den spæde start af en mentor, som er en klubbens
erfarne hillclimb kørere. Vi glæder os meget til at se de mange nye kørere til et af vores mange HMS hillclimb og
HMS Classic sprint i løbet af sæsonen.

Tilmeldingerne til årets første HMS Hillclimb, der afvikles i Rold Skov, ser ud til at følge forventningerne.

På baneløbssiden har vi afviklet en træningsdag på Ring Knutstorp som var godt besøgt og hvor der var mange
nye historiske racerbiler også en hel del nye kørere.
Og så har vi netop afviklet vores traditionsrige DM sæsonpræmiere på Ring Knutstorp, hvor deltagerantallet ikke
helt levede op til forventningerne. Mon ikke det skyldes, at bilerne ikke har været helt køreklar efter vinterens arbejde
i værkstederne som har været noget koldere denne vinter? Også denne weekend var præget af at gå nye veje i HMS
regi, idet lørdagen startede med 3 X 20 minutters træning og hvor hele 70 kørere fik mulighed for at komme ud og
tjekke bilen efter vinterens og ”banke rusten af” efter en lang vinter pause.

Vi fik også taget hul på den nye afviklingsform med en tidstagning og tre heat, således at vi kan imødekomme kørernes
ønske om så meget race som muligt og tilbagemeldingerne vi har fået er at det er en god måde at afvikle på.


Vi har i april afholdt uddannelse af nye OFF 533 flag official og alle fem deltagere bestod, så et stort tillykke til Jer
alle herfra . Vi glæder os til at se Jer ude på banen. Også et stort tak til Preben Skov, Lars Stærkær og Kim Bjerg for at
gennemføre uddannelsen

Også et stort tillykke til Kia Witthøft som i april måned gennemførte og bestod eksamen på OF 512 kurset, og kan nu kalde
sig DASU Løbsleder
.
Vi kan som klub være stolte at vi har uddannet og udviklet vores næste generation af løbsledere og løbslederassistenter,
som er parate til at støtte vores dygtige og erfarne løbsledelse.

I ønskes alle en god maj måned med masser af godt historisk race og hillclimb.

Med venlig hilsen

Historisk Motorsport Danmark



Christian Nordal

Formand / Chairman

Christian Nordal

 

Den nye hjemmeside

Kære HMS’ere!

Hermed mit debut i Formandens Klumme og lad mig benytte lejligheden til at byde Jer alle velkommen her på vores
nye flotte hjemmeside.

 Det er et stykke imponerende arbejde der er blevet lavet for at bringe os ind i ”2.0 tidsalderen” for vores hjemmeside
og der skal lyde et kæmpe tak til vores nye webmaster Finn Kristensen for det store arbejde du har lagt i at få skabt
nye hjemmeside de sidste 9 måneder.
Opgavens omfang har overrasket dig, hvorfor det også kom til at tage meget længere tid end vi oprindeligt havde regnet
med. Men nu du er jo heldigvis ikke typen der giver op for få ”små chikaner på Hillclimb strækningen”. Tværtimod, der
har været fuld gas på efter hver forhindring der har været. Flot arbejde! 
 

Fra Finn høre jeg at arbejdet med hjemmesiden langt fra er færdigt, da han dagligt får henvendelse fra Jer brugere om
forslag til forbedringer eller spørgsmålstegn til de nye funktioner, eller fra funktioner der var på den gamle hjemmeside
som I ikke lige kan finde. Og der er jo kun en til at svare og det er Finn. Så respekter venligst hvis der ikke er et svar
prompte og husk også at give Finn positive ”strokes” for de mange nye funktioner og muligheder der er med den nye
hjemmeside.

Samtidig vil jeg også have lov til at sige et stort tak til vores gamle webmaster Carsten Warnich som igennem syv år
”bestyrede, drev og udviklede” vores nye hjemmeside og som for alvor bragte vores klub ind i den digitale tidsalder og
skabt det der er blevet vores ”Virtuelle klubhus”. Også du gik altid til opgaven med ”Pedal to the floor” og at du kunne
klare det så i så mange år var imponerende!

Rigtig god arbejdslyst med at lære den nye hjemmeside at kende og få den nu brugt rigtigt meget!

Christian Nordal

 

Formandens Nytårs hilsen sæson 2013

Hej alle HMS’ere!

I ønskes alle et godt nytår, et lykkebringende 2013 og en rigtig gode racer sæson i 2013!
Også tak fra bestyrelsens side for en god 2012 sæson med masser af godt hsitorisk race ude på banerne og op ad
bakkerne!

Vi starter vores aktiviteter tidligt i år med et klubmøde onsdag d. 9. januar som vi afholder i det store DVK lokale
hos Sommer i Nærum, som vi også benyttede sidste sæson.

For dem der har lyst, servere vores udemærkede kok, en varm aftensmadsret fra kl. 17.30 til 19.00. Menuen ligger
ikke fast endnu, men konceptet er, en varm ret, en drik, dessert & kaffe og småkager for Kr. 120.
Tilmeldingen skal ske til Ib Rasmussen på mail rasmussen@sport.dk eller telefon 20 26 32 20 og sidst frist for til
meldingen er mandag d. 7. januar kl. 18.00.

Selve klubmødet begynder kl. 19.00. Agendaen kan I se nedenfor. Er der andre punkter I gerne vil have på, så skrive
venligst nedenfor i tråden eller send mig en mig en mail på cn@s-i.dk eller ring til mig på 20 32 99 44.

• Nyt fra Baneløbsgruppen, herunder også afviklingsreglerne for 2013 sæsonen ved Nicolaj Fuhrmann & Christian Nordal.

• Nyt fra HC / Classic Sprint gruppen.

• Nyt fra CHGP som kommer og fortæller os om CHGP i 2013 ved Erik Larsen fra CHGP.

• Nyt fra Historisk Udvalg ved Ebbe Mortensen.

• Nyt om vores HMS organisation & DASU ved Christian Nordal

• Præsentation af vor nye hjemmeside (edition1) ved Finn Kristensen.


Vel mødt!

Christian Nordahl

Formand HMS

 

 

Sikken en august måned for medlemmerne, klubben og historisk motorsport generelt!

Hej alle HMS’ere! 

Vi lagde ud med at være sportslig arrangør af CHGP på den nye bane ved Bellahøj, hvor vi havde ansvaret for løbsledelsen, bemanding af flagposterne, teknisk kontrol og sekretariatet. Og sikken en flot afvikling, som alle kørerne og arrangøren har udtrykt stor tilfredshed med.

Byløb er af natur vanskelige at gennemføre, så stor ros til løbsledelsen og de +75 flagofficials, der var rigtige skarpe under hele afviklingen, med det positive resultat at der var ganske få uundgåelige hændelser og uheld ude på asfalten.

 

De mange deltagende kørere jeg har talt med, har også udtrykt stor begejstring for banen, som var udfordrende og sjov, med sving, chikaner og langsider som giver et godt flow og gode muligheder for at overhale mange steder. De mange sluser og områder hvor haverede biler kunne placeres, var en stor hjælp. Derfor, flot arbejde, til Peter Mikkelsen (CHGP), Michael Jensen (Banesportsudvalget) og Kim Bjerg (HMS Løbsleder)!

Der er altid plads til forbedringer og vi har haft evalueringsmøde sammen med CHGP A/S, hvor en liste af punkter der skal gøres bedre til næste år er påbegyndt. I den forbindelse skal der lyde en stor tak for et godt samarbejde fra klubben til Jac Nellemann, Erik Larsen, Karin Wanscher og Peter Mikkelsen.

 

Det var meget positivt, at se det samarbejde vi havde med de mange officials fra de to jyske klubber DMKA & AAS der var kommet for at hjælpe os. Det er min holdning, at til et arrangement som CHGP, skal vi blive endnu bedre til at samarbejde de løbsafviklende klubber i mellem, således at vi i løbsledelsen og på flagposterne har de optimale hold, der har den største erfaring, besidder de bedste kompetencerne og som mestre samarbejdes kunst, også under ekstremt pres, da det er med til at gøre afviklingen bedre og mere sikker. Det er derfor et personligt mål for mig, at vi ved afviklingen af CHGP 2014 har officials med fra alle de fire klubber der afvikler asfaltløb (AAS, DMKA, MSS & HMS).

 

Weekenden efter gik det løs ved Munkebjerg Hillclimb, hvor kvaliteten af afviklingen, antallet af biler og tilskuere endnu gang sprængte rammerne.

Lørdag gennemførtes et spændende sprint, hvor der blev ”gået til stålet” i et flot felt af biler. Eneste ”skår i glæden” varUlrich’s uheld med den flotte Escort og den flotte Camaro der deltog i et sprint for første gang og  løb tør for bremser og fysisk nedlagde et elskab. Jeg håber skaderne på bilerne snart er rettet op og at lysten til at køre race igen, ikke er væk.

 

Søndagens hillclimb var forrygende, med masser af flotte præstationer op ad Munkebjerg bakken. I ryttergården var der en fantastisk stemning og ingen ville hjem da arrangementet var overstået. Ude langs ruten er der det sidste år blevet fældet en stor del af skoven, hvilket har givet et fantastisk udsyn og skabt meget bedre mulighed for at følge de enkelte biler i deres kamp op ad bakken. Endnu en god grund til at lægge vejen forbi Munkebjerg i 2014.

 

En stor tak til Hans Geschwendtner og hans familie, hoteldirektør René Sørensen og alle medarbejdere på Munkebjerg hotel, for at lægge område til, god service og den festlig middag med efterfølgende dans lørdag aften. Det er god stil og det giver en unik muligheder for at møde andre inden for sporten. Selvfølgelig også en stor tak til HMS Hillclimb gruppen for et flot arrangement og ligeledes en stor tak til Arne Pagh, ”Krølle" og de 60 officials fra Bramming Motor Klub, for igen at lave en suveræn afvikling. Det er en fornøjelse at samarbejde med Jer! Det er også rigtigt dejligt at se at HMS baneløbs officials er begyndt at hjælpe med afviklingen af vores hillclimb og sprint aktiviteter. Det ser vi gerne meget mere af og i den forbindelse, vil jeg gerne rette en specielt tak til Jens Petersen og Kim Sjøgreen, som to weekender i træk var teknisk kontrol og  flagofficial ved henholdsvis CHGP og Munkebjerg Hillclimb! Det er rigtige klubkammerater.

 

På deltagersiden, var det godt at se at de helt gamle førkrigs-biler deltage igen og vi håber der er flere til næste år. Det virker til at Munkebjerg Hillclimb er et ideelt arrangement til at køre hurtigt i så gamle og fine racerbiler. Også antallet af tidstypiske hillclimb biler fra 50-, 60- og 70’erne var vokset igen i år og det er glædeligt, da nedgangen fra de tidligere år har været til stor bekymring for HMS Hillclimb gruppen og bestyrelsen. Lad os håbe at trenden er vendt.

 

Sidste weekend gik det så løst i – og rundt om Silkeborg, i en fantastisk buket af arrangementer for historiske biler, i forbindelse med det lokale AUTOMANIA Silkeborg Bilfestival.

Lørdag var det Silkeborg Sprint, lørdag og søndag Regularity rally og søndag blev det først danske rally for kun appendiks K biler afviklet. Fra alle sider meldes der om endnu en fantastisk weekend, hvor HMS Hillclimb gruppen knoklede bagdelen ud af bukserne og kørerne gav den fuld gas, til stor fornøjelse for de mange tilskuere. Alt tyder på at det er lykkedes os at udvikle et koncept der virker for både kørerne, publikum og vores afviklingsorganisation, hvor afviklingen gennemføres indenfor et dag, til en fornuftig omkostningsniveau  for kørerne og i nogen rare omgivelser og med en masse interesserede mennesker. Stor ros til alle i vores HMS Hillclimb gruppe for dette flotte arrangement.

 

På samme vis som CHGP og Munkebjerg Hillclimb, er de historiske arrangementer i Silkeborg helt afhængigt af, at vi har et godt samarbejde med lokale organisationer og de lokale motorsportsklubber og i den forbindelse skal der på klubbens vegne lyde en stor tak til arbejdsgruppen fra AUTOMANIA for at stille faciliteter til rådighed, KOM (Kjellerup og Omegns Motorklub), som var ansvarlig for afviklingen af Historisk Rally søndag, SMOK (Skanderborg Motor Klub), som trofast stillede med officials både lørdag og søndag, Henning ”Basse” Friborg, som var ansvarlig for Regularity rallyet søndag, Hans-Jørn Søgaard Andersen (MSS og medlem af DASU Bestyrelsen), som tog initiativ til at samle rally ogregularity rally til søndagens løb og endelig til Allan Post Christensen, som var en fortræffelig speaker søndag.

 

Det er vigtigt for klubben at benytte lejligheden til at fremhæve - og sige tak for det målrettede og strukturerede arbejde der er udført af Historisk Udvalg (HU) og Rally Udvalg (RU) igennem 2012 – 13 og som har skabt grundlaget for det første danske rally for kun historiske appendiks K biler der blev afviklet søndag rundt om Silkeborg. Uden detteforbilledlig forarbejde DASU udvalgene imellem, der blandt andet afstedkom en delvis organisering af de historiske kørere i HistoricRally.dk, var vi nok ikke nået derhen. Weekenden viste os alle, at interessen er der fra kørernes side for og det bliver spændende at følge udviklingen i denne gren af historisk motorsport de næste par år.

 

Ved Grand Prix Danmark på Jyllandsringen blev der afviklet asfaltbaneløb for klassiske Porsche racebiler, som vores medlem Mads Jensen har gjort en stor indsats for at få i stand. Resultatet var et flot felt af historiske Porsche racerbiler, kørt af danske Porsche kørere, hvor en stor del af dem har deltaget i de mange år der efterhånden er afviklet baneløb for historiske biler her i Danmark. Ligeledes kørte 71 og 76 klassen 40 minutters løb lørdag og 15 minutters heat om søndagen. Også der fra er meldingen om godt race. Vi skal i forbindelse med vores evaluering af sæsonen og planlægningen af den næste, se lidt nærmere på om 40 minutters løbskonceptet er bæredygtigt, da der desværre er alt for mange af de tilmeldte kørere der melder fra i sidste øjeblik, med det resultat at vi står med et lidt for tyndt felt. Det er ikke rimeligt over for arrangøren.

 

Vi træder nu ind i sidste del af 2013 sæsonen, med tre spændende asfaltbaneløb for historisk biler her i september måned, på hhv. Ring Djursland, Falkenberg Motorbana og vores eget arrangement på Ring Knutstorp i weekenden 28. – 29. september, hvor mange af vores medlemmer traditionelt deltager. Jeg vil selvfølgelige opfordre alle til at komme ud at køre, ikke mindst til vores eget arrangement, så vi kan få flere deltagere til dette arrangement end vi havde til vores arrangement i april. De knap 100 deltagende biler i april, gav klubben en ordentlig økonomisk øretæve, som vi gerne skal have rettet op på.

På Ring Knutstorp prøver vi igen et nyt tiltag for at friste flere hillclimb og sprint kørere over i asfaltbane sporten, ved at afvikle et banesprint lørdag d. 28. september. Vi ville gerne have haft alle hillclimb klasserne med, med pga. det tætte program for baneløbsbilerne, er det ikke muligt for os at oprette en bane for A-klasse bilerne, hvor gennemsnitshastigheden ikke må overskride 80 KM / timen. Det er jo en afvigelse fra vores normale praksis ved HMS hillclimb og sprint, og det er vigtigt for bestyrelsen og HMS Hillclimb gruppen at understrege at dette er en force majeure situation, vi ikke kunne ændre.

 

 

Ha’ en rigtigt god motorsports måned i september.


Vel mødt!

Christian Nordahl

Formand HMS